Nákup pláště, je dobrá příležitost, jak přizpůsobit jízdní vlastnosti kola vašim potřebám, proto je dobré, si před nákupem zjistit co nejvíce informací a nepromarnit příležitost, kterou nám dává výběr správného pláště na kolo.
Spousta lidí si kupuje stejný rozměr pláště jako už má jen proto, že nevyzná v číslech na plášti, přijdou do obchodu a je jim vpodstatě jedno jaký plášť si koupí, hlavně aby na něm bylo napsáno přesně to samé číslo jako na plášti který mění, ale to je velká škoda, protože právě změna rozměru pláště může být přesně to, co vám zpříjemní jízdu a zlepší jízdní vlastnosti kola.
Dejte nám pět minut svého času, po přečtení tohoto článku zjistíte, že záplavy čísel, pomlček a lomítek na plášti není třeba se bát 🙂
Na plášti je spousta čísel, ale všechen zmatek je způsoben hlavně tím, že je jeden rozměr je vždy uveden dvakrát. až uveden třikrát.
Krásně to jde vidět v tabulce, kterou najdete níže.
Jakmile dokážete tyto tři způsoby označování velikosti pláště rozlišit, čísla na plášti ztratí svou tajemnost a vám bude podle nápisu jasné, jaký plášť máte v ruce.
Pojďme se tedy napřed podívat na jednotlivé normy značení.
Normy jsou tři. U horských kol se používají palce, u silničních a trekových se používá francouzské značení a jen jedna norma vládne všem a vnesla pořádek do rychle rostoucího chaosu.
Jde o normu ISO5775, která vznikla ze značení jenž vytvořila
The European Tyre and Rim Technical Organisation s trochu krkolomnou zkratkou ETRTO
Značení plášťů v mm podle ETRTO
ETRTO je nejnovější a nejpřesnější způsob značení plášťů jízdních kol, která se používá i pro značení ráfků.
První číslo udává šířku pláště, druhé číslo vnitřní průměr patky pláště v místě kde dosedá na ráfek v mm.
Zatím co u rozpoznání rozměru v palcích, nebo pomocí francouzské normy může občas dojít k nepřesnostem, protože například hodnota průměru 26″ se udává u plášťů které mají podle ETRTO 559, 571 a 590 mm to jsou tři navzájem nekompatibilní průměry, ale označení 26 “ vám to na první pohled neřekne.
U ETRTO máte jistotu, že plášť u kterého je uvedeno číslo 559 má průměr 559 mm.
Výhody značení plášťů podle ETRTO
- Jednoznačnost jedno číslo pro každý rozměr pláště
- Univerzálnost. Pro všechna kola má značení etrto číselné vyjádření, což se nedá říct u francouzské normy ani u značení plášťů v palcích
- Jednoduchost prostě šířka a průměr v milimetrech, žádná věda.
Značení plášťů v palcích
První vyjadřuje vnější průměr nafouknutého pláště v palcích. Jde tedy o velmi zevrubnou hodnotu. Druhé číslo udává šířku pláště v palcích a když jsou u tohoto značení čísla tři, tak třetí značí výšku nafouknutého pláště.
Palce jsou docela zevrubná hodnota pro určování délky a proto dochází k tomu, že každá značka vyjadřuje .
Například maxxis 26×2.1 je jinak široký než continental 26×2.1 v praxi to moc nevadí, protože se nejedná o velké rozdíly v šířce, ale podle ETRTO známe tuto hodnotu přesně.
Značení plášťů podle francouzské normy
Francouzská norma je o něco novější než značení v palcích, vznikla právě kvůli požadavku na vyšší přesnost.
První číslo označuje přibližný vnější průměr nafouknutého pláště v milimetrech.
(Tohle bylo důležité zejména v dobách kdy se používaly brzdy které nebrzdily o ráfek, ale brzdová botka brzdila třením o běhoun pláště.)
Druhé číslo značí stejně jako ETRTO, šířku pláště v mm a písmeno za číslem značí průměr patky pláště ve stejném místě jako u ETRTO v milimetrech, ale bohužel toto písmeno nevyjadřuje vždy stejnou hodnotu. Záleží na celém označení pláště.
Pro vytvoření lepší představy se podívejte do tabulky níže.
Rozměry plášťů
26 palců | ETRTO | Francouzsky |
---|---|---|
26 x 3⁄4 | 20-559 | |
26x0,9 | 23-559 | |
26 x 7⁄8 | ||
26x1,0 | 25-559 | |
26x1,10 | 28-559 | |
26x1,20 | 30-559 | |
26x1,25 | 32-559 | |
26x1,35 | 35-559 | |
26x1,40 | 37-559 | |
26 x 1 5⁄8 x 1 3⁄8 | ||
26x1,50 | 40-559 | |
26x1,60 | 42-559 | |
26x1,625 | 44-559 | |
26x1 3/8 | 47-571 | 650x47C |
26x1 1/2x1 3/8 | 37-584 | 650x37B |
26x1 1/2x1 5/8 | 44-584 | 650x44B |
26x1 3/8 | 37-590 | 650x37A |
26x1 5/8 | 42-590 | 650x42A |
26x1,75 | 44-559 | |
26x1,75 | 47-559 | |
26x1,8 | ||
26x1,85 | ||
26x1,9 | 48-559 | |
26x2,0 | 50-559 | |
26x1,9 | ||
26x1,95 | ||
26x2,1 | 54-559 | |
26x1,95 | ||
26x2,125 | ||
26x2,2 | 55-559 | |
26x2,25 | 57-559 | |
26x2,125 | ||
26x2,2 | ||
26x2,3 | 57-559 | |
26x2,2,35 | 60-559 | |
26x2,4 | 60-559 | |
26x2,4 | 62-559 | |
26x2,5 | 62-559 | |
26x2,6 | 65-559 | |
26x3,0 | 75-559 | |
26x3,7 | 59-559 | |
26x4,0 | 100-559 | |
26x4,5 | 115-559 | |
26x4,8 | 120-559 | |
27,5 palce | ETRTO | Francouzsky |
26x1 1/8x1 1/2 | 28-584 | 650x28B |
650x32B32-584 | 650x32B | |
27,5x1,35 | 35-584 | 650B |
26 x 1 3⁄8 x 1 1⁄2 | ||
27.5 x 1.40 | 37-584 | 650B |
26 x 1 1⁄2 x 1 3⁄8 | 650 x 35B | |
27.5 x 1.50 | 40-584 | 650B |
26 x 1 5⁄8 x 1 1⁄2 | 650 x 38B | |
27.5 x 1.65 | 44-584 | 650B |
26 x 1 5⁄8 x 1 2⁄2 | 650 x 42B | |
27.5 x 1.75 | 47-584 | 650B |
27.5 x 2.00 | 50-584 | |
27.5 x 2.10 | 54-584 | 650B |
26 x 1 ½ x 2 | ||
27.5 x 2.25 | 57-584 | 650B |
27.5 x 2.35 | 60-584 | 650B |
27.5 x 2.40 | 62-584 | 650B |
27.5 x 2.50 | 64-584 | |
27.5 x 2.60 | 65-584 | |
27.5 x 2.75 | 70-584 | 650B |
27.5 x 2.90 | 74-584 | 650B |
27.5 x 3.00 | 75-584 | 650B |
28 palců | ETRTO | Francouzsky |
28 x ¾ | 18-622 | 700 x 18C |
19-622 | 700 x 19C | |
700 x 19 | ||
28 x ¾ | 20-622 | 700 x 20C |
28 x 7⁄8 | 22-622 | 700 x 22C |
700 x 22 | ||
28 x 0.90 | 23-622 | 700 x 23C |
28 x 7⁄8 | ||
24-622 | 700 x 24C | |
28 x 1.00 | 25-622 | 700 x 25C |
28 x 1 1⁄16 | ||
26-622 | 700 x 26C | |
28 x 1.10 | 28-622 | 700 x 28C |
28 x 1 5⁄8 x 1 1⁄8 | ||
28 x 1.20 | 30-622 | 700 x 30C |
28 x 1.25 | 32-622 | 700 x 32C |
28 x 1 5⁄8 x 1 ¼ | ||
28 x 1.30 | 33-622 | 700 x 33C |
28 x 1.35 | 35-622 | 700 x 35C |
28 x 1.40 | 37-622 | 700 x 35C |
28 x 1 5⁄8 x 1 3⁄8 | ||
28 x 1.50 | 40-622 | 700 x 38C |
28 x 1 5⁄8 x 1 ½ | ||
28 x 1.60 | 42-622 | 700 x 40C |
28 x 1.625 | 44-622 | 700 x 42C |
28 x 1.75 | 47-622 | 700 x 45C |
28 x 2.00 | 50-622 | |
29 x 2.00 | ||
28 x 1.90 | ||
55-622 28 x 2.15 | 55-622 | |
29 x 2.15 | ||
28 x 2.35 | 60-622 | |
29 x 2.35 | ||
28 x 1 ½ x 1 1⁄8 | 32-635 | 770 x 28B |
700 x 28B | ||
700B Course | ||
28 x 1 ½ | 40-635 | 700 x 38B |
28 x 1 ½ x 1 5⁄8 | 700B Standard | |
28 x 1 5⁄8 x 1 ½ | 44-635 | 700 x 42B |
28 x 1 5⁄8 x 1 ½ | 28-642 | 700 x 28A |
28 x 1 3⁄8 | 37-642 | 700 x 35A |
29 palců | ETRTO | Francouzsky |
29 x 2.00 | 50-622 | |
28 x 2.00 | ||
29 x 2.10 | 54-622 | |
29 x 2.15 | 55-622 | |
29 x 2.25 | 57-622 | |
29 x 2.35 | 60-622 | |
29 x 2.40 | 60-622 | |
29 x 2.60 | 65-622 | |
29 x 3.00 | 75-622 | |
Dětská kola, koloběžky a kočárky | ||
12 palců | ETRTO | Francouzsky |
12 x 1.75 | 47-203 | |
12 ½ x 1.75 | ||
12 ½ x 1.90 | ||
12 x 2.00 | 50-203 | |
12 x 1.95 | 54-203 | |
12 ½ x 2 ¼ | 57-203 | |
12 ½ x 2 ¼ | 62-203 | |
14 x 1.75 | 47-254 | |
14 x 1.90 | ||
14 x 2.00 | 50-254 | |
14 x 1 ½ | 40-279 | 350 x 38B |
14 x 1 3⁄8 | 37-288 | 350 x 35A |
14 x 1 5⁄8 x 1 3⁄8 | ||
14 x 1 5⁄8 | 40-288 | 350 x 38A |
14 x 1 5⁄8 x 1 3⁄8 | 44-288 | 350 x 42A |
14 x 1.75 | 47-288 | |
14 x 1 ¼ | 32-298 | 350 x 32A |
40-305 16 x 1.50 | 40-305 | |
16 x 1.75 | 47-305 | |
16 x 1.90 | ||
16 x 2.00 | 50-305 | |
16 x 1.95 | 54-305 | |
16 x 2.00 | ||
16 x 2.125 | 57-305 | |
16 x 1 ½ | 40-330 | 400 x 38B |
28-340 | 400 x 30A | |
16 x 1 3⁄8 x 1 1⁄4 | 32-340 | 400 x 32A |
16 x 1 3⁄8 | 37-340 | 400 x 35A |
16 x 1 5⁄8 | 44-340 | |
16 x 1 1⁄8 | 28-349 | |
16 x 1.20 | 30-349 | |
16 x 1 ¼ | 32-349 | |
16 x 1.25 | ||
16 x 1.35 | 35-349 | |
16 x 1 3⁄8 | 37-349 | |
17 palců | ETRTO | Francouzsky |
17 x 1 ¼ | 32-357 | |
17 x 1 ¼ | 32-369 | |
18 palců | ETRTO | Francouzsky |
18 x 1 1⁄8 | 28-355 | |
18 x 1.25 | 32-355 | |
18 x 1.35 | 35-355 | |
18 x 1.50 | 40-355 | |
18 x 1.60 | 42-355 | |
18 x 1.75 | 47-355 | |
18 x 1.90 | ||
18 x 2.00 | 50-355 | |
18 x 1 ½ | 37-387 | |
18 x 1 1⁄8 | 28-390 | 450 x 28A |
18 x 1 3⁄8 | 37-390 | 450 x 35A |
55-390 | 450 x 55A | |
57-390 | 450 x 55A | |
37-400 | 18 x 1 3⁄8 | |
20 palců | ETRTO | Francouzsky |
20 x 2 x 1 ¾ | 54-400 | |
20 x 0.90 | 23-406 | |
20 x 1.00 | 25-406 | |
20 x 1.10 | 28-406 | |
20 x 1 1⁄8 | ||
20 x 1.25 | 32-406 | |
20 x 1.35 | 35-406 | |
20 x 1.40 | 37-406 | |
20 x 1 3⁄8 | ||
20 x 1.50 | 40-406 | |
20 x 1.60 | 42-406 | |
20 x 1.50 | 44-406 | |
20 x 1.625 | 44-406 | |
20 x 1.75 | 47-406 | |
20 x 1.90 | 47-406 | |
20 x 2.00 | 50-406 | |
20 x 2.10 | 54-406 | |
20 x 2.00 | ||
20 x 2.15 | 55-406 | |
20 x 2.25 | 57-406 | |
20 x 2.125 | ||
20 x 2.35 | 60-406 | |
20 x 2.00 | 54-428 | |
20 x 1 ½ | 40-432 | |
20 x 1 3⁄8 | 37-438 | |
20 x 1 3⁄8 x 1 ½ | 40-438 | |
28-440 | 500 x 28A | |
37-440 | 500 x 35A | |
20 x 1 ½ NL | 40-440 | 500 x 38A |
20 x 0.90 | 23-451 | |
20 x 7⁄8 | ||
20 x 1.00 | 25-451 | |
20 x 1 1⁄8 | 28-451 | |
20 x 1 3⁄8 B.S. | 37-451 | |
22 palců | ETRTO | Francouzsky |
22 x 1.75 | 44-457 | |
44-484 22 x 1 5⁄8 x 1 ½ | 44-484 | |
22 x 1.00 | 25-489 | |
37-489 22 x 1 3⁄8 NL | 37-489 | |
22 x 1 3⁄8 x 1 ½ | 40-489 | |
22 x 2.00 | 50-489 | |
28-490 | 550 x 28A | |
22 x 1 3⁄8 x 1 1⁄4 | 32-490 | 550 x 32A |
22 x 1 3⁄8 | 37-490 | 550 x 35A |
22 x 1 3⁄8 x 1 1⁄4 | 47-498 | |
22 x 1.00 B.S. | 25-501 | |
22 x 1 ¼ | 32-501 | |
22 x 1 3⁄8 | 37-501 | |
24 palců | ETRTO | Francouzská |
24 x 1.50 | 40-507 | |
24 x 1.625 | 44-507 | |
24 x 1.75 | ||
24 x 1.75 | 47-507 | |
24 x 1.85 | ||
24 x 1.90 | ||
24 x 2.00 | 50-507 | |
24 x 1.90 | ||
24 x 2.125 | ||
24 x 2.10 | 54-507 | |
24 x 2.15 | 55-507 | |
24 x 2.25 | 57-507 | |
24 x 2.125 | ||
24 x 2.35 | 60-507 | |
24 x 2.40 | 62-507 | |
24 x 0.90 | 23-520 | |
24 x 7⁄8 | ||
24 x 1 5⁄8 x 1 1⁄2 | 44-531 | |
24 x 1 ½ | 40-534 | |
24 x ¾ | 20-540 | |
24 x 0.90 | 23-540 | |
24 x 7⁄8 | ||
24 x 1.00 | 25-540 | |
24 x 1.20 | 30-540 | |
24 x 1 3⁄8 x 1 1⁄4 | 32-540 | |
24 x 1 3⁄8 | 37-540 | |
24 x 1 3⁄8 x 1 1⁄2 | 40-540 | |
22-541 | ||
25-541 | 600 x 25A | |
28-541 | 600 x 28A | |
24 x 1 3⁄8 x 1 1⁄4 NL | 32-541 | 600 x 32A |
37-541 | 600 x 35A |
Složení pláště na kolo
Vyrobit plášť na jízdní kolo je velká věda, především přesné složení běhounu pláště je přísně střeženým tajemstvím každé značky, která se výrobě plášťů věnuje.
Každý plášť se skládá ze tří základních částí
- Běhounu vyrobeného ze směsi přírodního a syntetického kaučuku , plniva, změkčovadel a dalších které zajišťují co nejlepší vlastnosti
- Ochranné vrstvy která je umístěna především pod běhounem pneumatiky a má za úkol chránit plášť proti propíchnutí.
- Kostra je vyrobená z tkaniny o různé hustotě.
- Bočnice je název pro část pláště, která se nachází mezi patkou a běhounem.
na horských kolech bývá často vyztužena kvůli vyšší odolnosti. - Patka se nachází po obvodu pláště, je to místo které se při nafouknutí zahákne v ráfku a drží plášť na svém místě. Proto je její rozměr v mm důležitý pro nalezení kompatibilního ráfku.
Malá hustota vláken
(Nízké TPI)
Velká hustota vláken
(Vysoké TPI)
Co je to TPI
Zkratka TPI Pochází z anglického názvu Threads Per Inch to v překladu znamená hustotu vláken na palec.
Používá se také zkratka EPI Ends Per Inch, která značí stejnou vlastnost, tedy to, jak hustá je tkanina ze které je vyrobena kostra pláště
Kromě toho, že kostra drží plášť pohromadě, má hustota vláken ze kterých je vyrobena velký vliv na tak důležité vlastnosti, jako je valivý odpor, přilnavost, hmotnost a pohodlí které plášť poskytuje.
Obecně se dá říci, že čím vyšší hustota vláken, tím lépe. Tkanina s vysokou hustotou má vlákna jemnější, je tenčí, lehčí a lépe kopíruje terén.
Vyznačuje se také vyšší odolností proti defektu, ale vše má své meze.
Kolem 100-120 TPI začíná hranice, kde má sice hustota vláken příznivý vliv na nízký valivý odpor, hmotnost a akceleraci, ale tak hustě tkaná vlákna už jsou opravdu hodně jemná a to má za následek nižší odolnost pláště.
Dobrým řešením, jak zachovat odolnost a zároveň dosáhnout vyvážených jízdních vlastností, je složení kostry pláště z více vrstev, jako to dělá například continental.
Jiný přístup má Schwalbe, který razí strategii jedné vrstvy.
Zatím co Continental vyrábí většinu pláštů pomocí tří vrstev z pletetniny s hustotou 60 TPI Schwalbe pláště ve stejné cenové kategorii vyrábí z jedné vrstvy 67 TPI.
Samozřejmě záleží vždy na konkrétním plášti…
Je důležité vědět co tato hodnota na plášti znamená, ale bylo by chybou vybírat plášť jen podle toho jak vysoké má TPI.
Vždy záleží na tom, jak dobře je plášť vyroben jako celek a TPI je jen jeden z dílků skládačky, i když je velice lákavé se řídit podle této jasně dané důležité hodnoty, určitě to není správná cesta.
Rozhodně nám ale hodně napoví.
Například:
Pokud je pro vás rychlost a nízká hmotnost na prvním místě, sáhnete po jedné vrstvě 67 s hustotou TPI, pokud chcete více jezdit a méně řešit problémy s pláštěm, doporučujeme vícevrstvé pláště s vysokou hustotou jednotlivých vrstev. Např 3 x 60TPI.
Kevlarová vs drátová patka
Patka pláště je pevné místo po obvodu pláště vyplněná drátem nebo kevlarem, které má za úkol držet plášť po nafouknutí na svém místě.
Rozlyšujeme dva druhy.
- Drátová – Patka je vyrobena z ocelového drátu, nebo svazku drátů které jsou instalovány po celém obvodu pláště.
Drátová patka je tuhá a má vyšší hmotnost. Díky drátu, který je uvnitř patky se plášť nedá složit. Drátová patka je starší a levnější technologie. - Kevlarová – Místo drátu má tento typ pláště uvnitř patky kevlarová vlákna. Ta jsou výrazně lehčí než ocelové dráty a díky jejich poddajnosti lze plášť snadno složit.
To je výhoda, když si z nějakého důvodu potřebujete vzít náhradní plášť do batohu.
Protože je obvodová hmotnost všech rotačních součástí na kole velmi důležitá, a úspora hmotnosti proti plášti s drátovou patkou je značná (50-90g) , kevlarová patka se často používá u vyšších modelů s lepší směsí.
Kromě úspory hmotnosti , nemá velký vliv na jízdní vlastnosti. Nevýhodou je vyšší cena.
Směs pláště
Pro všechny firmy zabývající se výrobou plášťů je hledání nejlepší receptury pro výrobu směsi ze které je vyroben běhoun velká výzva.
Musí totiž splňovat velmi protichůdné požadavky.
Měl by mít dlouhou životnost, vysokou přilnavost a nízký valivý odpor. Jenže nízký valivý odpor poskytne tvrdá směs která má dlouhou životnost, ale cenou za to je horší přilnavost. Naopak měkká směs má perfektní přilnavost, ale nižší životnost a vyšší valivý odpor.
Proto je velmi těžké najít ideální směs. Vždy je to trojúhelník těchto vlastností, který musí být nějak vyvážen.
Šířka pláště na kolo
Když srovnáme valivý odpor širokého a úzkého pláště nafouknutého na stejný tlak, zjistíme že širší plášť se lépe odvaluje.
Je to způsobeno tvarem plochy, která se dotýká terénu.
Úzký i široký plášť mají stejnou styčnou plochu, ale užší plášť ji má v podélném směru delší než široký plášť.
Díky tomu má užší plášť větší odpor při srovnání se širším, který má styčnou plochu sice stejně velkou, ale podélně kratší.
V reálném prostředí dovolují široké pláště použití nižších tlaků, tím dovolují plášti lépe kopírovat terén a výrazně zlepšují komfort, přilnavost a schopnost cyklisty kontrolovat kolo.
U horských kol se používají pláště s průměrem 26, 27,5, nebo 29″ (559 mm, 584 mm, 622 mm) a jejich šířka se pohybuje od 1,75″ (47 mm podle ETRTO) až po 2,6″ (65 mm ETRTO)
Pro výlety po polních a lesních cestách, cestách do práce a pro nákupy, je vhodné vybrat plášť kolem 2,2″ důvodem je lepší akcelerace díky nižší obvodové hmotnosti, což je pro častý pohyb na cyklostezkách a šotolinových cestách výhodné.
Jestli vám přijde každý kus těžkého terénu který objedete po šotolině jako ztracená příležitost, ale zároveň na kole při hledání ztracených cestiček v lese ujedete spousty kilometrů, budete nejčastěji volit pláště široké 2,2-2,4″ (55-60 mm)
Je vám jedno jak se dostanete na kopec a hlavní je pro vás jízda směrem dolů?
Pak můžete vyzkoušet tak velkou šířku jakou seženete. Dnes jsou na trhu pláště až 2,8″.
šířka ráfku vs šířka pláště
Jasným trendem, je postupné zvětšování šířky plášťů.
Tomu napomáhá konstrukce nových kol, které mají delší osy na klikách i na kolech tzv. boost osy, díky kterým je v rámu více prostoru pro široký plášť.
Při přechodu na větší šířku pláště, je také nutné podívat na to, jak široký máte na kole ráfek aby jste se přesvědčili, jestli je šířka vašeho ráfku vhodná pro šířku pláště kterou chcete vyzkoušet.
Šířku najdete napsanou na ráfku ve formátu ETRTO. (šířka x průměr v mm)
Šířka pláště | šířka ráfku | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
mm | Palce | 13 mm | 15 mm | 17 mm | 18 mm | 20 mm | 23 mm | 25 mm | 28 mm | 33 mm | 39 mm | 51 mm | 66 mm | |
20 mm | 0,8" | vhodný | vhodný | vhodný | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný |
23 mm | 0,9" | vhodný | vhodný | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
25 mm | 1" | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
28 mm | 1,1" | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
32 mm | 1,25" | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
34 mm | 1,35" | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
36 mm | 1,40" | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
38 mm | 1,50" | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
41 mm | 1,60" | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
43 mm | 1,70" | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
47 mm | 1,85" | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
50 mm | 1,95" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
52 mm | 2,05" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
53 mm | 2,1" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
56 mm | 2,2" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | |
60 mm | 2,35" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | vhodný | nevhodný | nevhodný | |
64 mm | 2,5" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | |
66 mm | 2,6" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | |
69 mm | 2,7" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | nevhodný | nevhodný | |
71 mm | 2,8" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | nevhodný | nevhodný | |
74 mm | 2,9 | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | nevhodný | nevhodný | |
76 mm | 3,0 | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | vhodný | nevhodný | |
81 mm | 3,2" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | vhodný | |
89 mm | 3,5" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | vhodný | ideální | vhodný | |
102 mm | 4,0" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | ideální | |
107 mm | 4,2" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | vhodný | ideální | |
114 mm | 4,5" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | vhodný | ideální | |
122 mm | 4,8" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | ideální | |
127 mm | 5,0" | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | nevhodný | ideální |