Nedaří se vám seřídit přehazovačku? Na vině může být křivá patka. Narovnat ji přitom zvládnete i svépomocí. Zjistěte, co k tomu potřebujete za nářadí a jak postupovat, abyste zas co nejdřív mohli šlápnout do pedálů. A jestli neradi čtete, pod článkem na vás čeká video.
Rovná patka šetří práci, čas i nervy
Některým systémům řazení trochu křivá patka nevadí, u jiných může dělat problémy i zcela nepatrné vychýlení z osy, které pouhým okem nepoznáte. Jisté je, že rovná patka dokáže ušetřit spoustu práce, času a nervů při seřizování přehazovačky. Takže – jak na její srovnání?
Seznamte se s patkou
Než vám prozradíme praktické rady a tipy, jak narovnat křivou patku, pojďme si říct, co vlastně budeme rovnat. Koncovka rámu neboli patka je nenápadná součástka, která se nachází na zadním rámu kola. Tam slouží nejen k přichycení přehazovačky, ale také k její ochraně.
Je totiž schválně vyrobena z měkčího materiálu než rám, aby mohla při nadměrné námaze přehazovačky prasknout a ochránit tak nejen přehazovačku, ale i samotný rám kola.
Jak dojde ke zkřivení patky?
To, že je patka z měkkého materiálu, má i své nevýhody. Nejčastěji se vyrábí z hliníku, a je proto poměrně náchylná k ohnutí. K tomu může dojít pádem z kola na stranu přehazovačky, nárazem odletujícího kamene nebo nešetrným zacházení s kolem – třeba při jeho nakládání do auta nebo na střešní nosič.
Jak poznáte ohnutou patku?
Výrazně ohnutou patku můžete rozeznat pouhým okem. Ve většině případů bude patka ohnutá směrem dovnitř, méně často pak směrem ven. Pokud však došlo jen k menšímu vychýlení patky, poznáte to s největší pravděpodobností až při jízdě, díky zhoršené funkci řazení.
V nejhorším případě se přehazovačka namotá do výpletu, k němuž byla ohnutí patky posunutá, a katastrofa (respektive prasknutá patka) je na světě. Proto kdykoliv máte pocit, že přehazovačka utrpěla nějakou újmu, zbystřete. Než se pořádně opřete do pedálů, pro jistotu vyzkoušejte řazení při pomalé jízdě a nejlépe na rovině. Jestliže uslyšíte nějaké neobvyklé zvuky, zastavte a zkontrolujte přehazovačku. Má-li tendenci dostat se do výpletu, zřejmě došlo k ohnutí patky. Jak v takovém případě postupovat?
Co s ohnutou patkou v terénu
Jestliže u sebe nemáte náhradní patku, můžete se pokusit zkřivenou patku narovnat pomocí imbusového klíče. Existuje ale riziko, že ji zlomíte. Pokud máte pocit, že s ohnutou patkou vyjížďku nedokončíte, pokuste se ji srovnat jen tak, jak je nezbytně nutné. V opačném případě doporučujeme její srovnání nechat na doma.
Čím narovnat patku?
K rovnání patky slouží speciální nářadí, které umožní srovnat patku k ose ráfku. Zaplatíte za něj asi 1 000 korun, ušetří vám ale spoustu času a nervů. Ve vaší cyklodílně by proto neměl chybět jeden z těchto pomocníků:
- Skvělý poměr cena/výkon nabízí rovnač patky SuperB TB-1946. Práce s ním není tak rychlá a pohodlná jako s dražším nářadím, na domácí použití to ale bohatě stačí.
- Pro ty, kteří si rádi připlatí za kvalitu, je tu Park Tool DAG-3. Jeho výhoda spočívá hlavně ve výkyvné hlavě, která umožňuje přenést míru z jednoho konce ráfku na druhý a vyhnout se při tom všem překážkám.
- Cenově nejvýhodněji vychází rovnač patky od značky Kovys. Patku s ním srovnáte, ale sebere vám to víc času a energie. Při přenášení míry totiž nelze nijak schovat měřící kolík. To v praxi znamená, že před rovnáním patky vám nezbyde nic jiného než sundat kromě přehazovačky i řetěz.
Co dalšího se vám bude hodit? Doporučujeme mít po ruce také náhradní patku, která je určena na konkrétní rám kola. Vždy totiž existuje riziko, že při rovnání patky dojde k jejímu prasknutí.
Jak srovnat ohnutou patku?
Rovnání patky se vždy provádí podle roviny kola. Proto máte-li kolo s rychloupínákem, nejprve se přesvědčte, zda je zapletené kolo dobře usazené v rámu. Je to důležité, protože podle roviny kola budeme rovnat patku.
Odmontujte přehazovačku z kola
Abyste se vůbec dostali k patce, je třeba sundat z kola přehazovačku. Uchopte ji zespodu levou dlaní a rukou přitom posuňte ramínko směrem dopředu. Tím snížíte tlak na závit. Pak povolte šroub, kterým je upevněna přehazovačka k patce.
Cyklotip: Snížení tlaku na závit dosáhnete také tím, že sundáte řetěz z převodníku.
Demontáž se bude trochu lišit u přehazovaček typu Shimano a SRAM, které mají mechanismus brzdící ramínko.
Novější přehazovačky Shimano mají páčku, která vypíná a zapíná stabilizátor řetězu. Stabilizátor vypněte posunutím páčky a odmontujte přehazovačku.
U přehazovaček SRAM musíte nejprve zapnout zámek ramínka přehazovačky. Pak povolíte šroub, kterým je přehazovačka upevněna k patce, a následně ji snadno sundáte.
Měření roviny a rovnání patky
Než se pustíte do rovnání patky, musíte zjistit, jak moc se odchýlila od roviny. Pro měření se používá rovnač patky, který je vybavený měřicím kolíkem nebo-li trnem. Samotné rovnání se pak provádí nejprve ve vodorovné a následně ve svislé poloze, kdy se měřicí kolík přikládá postupně ke dvěma bodům znázorněným na obrázku.
Cyklotip: Máte na kole malou osmici? Měření proveďte vždy v místě, kde se nachází ventilek. Ten funguje jako značka, která zajistí, že budete brát míru vždy ze stejného místa ráfku.
Rovnání patky krok za krokem
Myslete na zadní vrátka
Patka i přes veškerou snahu praskla? V takovém případě poslouží náhradní patka, kterou doporučujeme mít neustále po ruce.
Cyklotip: Připadá vám postup rovnání patky moc složitý? Podívejte se na video, kde vám vše krok po kroku názorně ukážeme.
Montáž přehazovačky
Jakmile jste s výsledkem spokojeni, namontujte přehazovačku zpět na patku. Držte ji přitom levou rukou tak, abyste ohnuli vodítko řetězu a snížili zpětný tah přehazovačky. Na šroub pro nastavení výšky ramínka přehazovačky naneste ještě před montáží vazelínu a dbejte na to, abyste ho namontovali do správné polohy. Zároveň si dejte pozor na to, abyste přehazovačku nenamontovali křivě, mohli byste si zničit závit v patce.
Patka je rovná, ale přehazovačka přesto nejde seřídit? V tom případě mohou být na vině bowdeny. Jak si s tím poradit? To zjistíte v dalším videu nebo článku.